понеделник, 7 септември 2015 г.

Да се качиш във вагона с оркестъра




Манипулативна техника, опираща се на потребността на хората от принадлежност към общност, от включеност в група, особено ако тази общност или група има висок престиж или е част от елита. Често прилагана техника както в политическата пропаганда, така и в рекламата.

Метод
Техниката се състои в изграждане на внушение, че много хора подкрепят дадена идея, теза или политическа партия, а в рекламата - че са закупили рекламирания продукт или услуга.
Използват се твърдения като

"Всички правят така" или

"Само за ценители" или

"Всички се включиха, не изоставайте!"

Ефективността на внушението се увеличава, ако се наблегне на високата степен на удовлетвореност на вече присъединилите се към идеята или пък върху удоволствието от ползването на продукта. Внушава се също така, че присъединилите се са по-морални, по-етични или по-отговорни от останалите.

Прилагащите тази техника са добре запознати с психологическите експерименти, изследващи явлението конформизъм, изразяващо се в склонност да се пренебрегнат собствените убеждения, впечатления, дори нерядко и ценности под давление на информацията, че "всички правят така" или - още по-важно - значимите за личността други, правят така.

Произход
В буквалния смисъл вагонът с оркестъра е вагон, теглен от конски впряг и превозващ оркестър по време на парад или друго забавно шоу в Америка в средата на 19 век. Изразът "Да скочиш във вагона с оркестъра" се използва за първи път в политически контекст през 1848 година от Дан Райс, популярен цирков актьор от онова време, който използвал своя вагон за политическата си кампания, за да привлече по-голямо внимание.Когато кампанията му станала успешна и други политици настояли да се качат на вагона, за да добият същата популярност. По-късно вагоните с оркестри станали задължителна част от политическите кампании в Америка.

Източници:
Fallacyfile.org

Няма коментари:

Публикуване на коментар