Владо Левчев дава следното определение на Метода на Червената херинга:
„Червена херинга – red herring– е термин, който се използва на английски за информация в медиите, имаща за цел отвличане на вниманието на обществото от нещо неудобно за властта, към нещо съвсем друго.“ (Как се манипулира обществено мнение).Механизмът на Червената херинга като логическа грешка се състои в изместването на вниманието на спорещите от обсъжданата теза към друга, странична тема с цел да се спечели дебата.
Източник на илюстрацията: Kyle Becker „The Handbook of Political Manipulation“
Описанието на техниката е следното:
1. Дискутира се тема А.
2. Тема Б се въвежда в дискусията под предлог, че е във
1. Дискутира се тема А.
2. Тема Б се въвежда в дискусията под предлог, че е във
връзка с тема А (независимо, че такава връзка няма).
3. Тема А повече не се дискутира.
3. Тема А повече не се дискутира.
И така, Червената херинга е подвеждащо твърдение, въпрос или аргумент, предназначени да пренасочат разговора далеч от първоначалната му тема.
Първият случай на термина, използван образно, датира от 1807 г., когато политическият журналист Уилям Кобет го използва, за да критикува отразяването на поражението на Наполеон в английската преса.
Манипулативната техника Червена херинга бива определяна като дефанзивна, защитна. Според моите наблюдения това е един от основните похвати, които българските политици използват, когато искат да избягат от неудобните за тях въпроси, които им задават журналистите. Вместо да дискутират основната тема, те я заменят с друга, често пъти съвсем различна от обсъжданата.
Библиография:
The Bernel Zone
The Bernel Zone
Няма коментари:
Публикуване на коментар