Проучвaнето е представено в книгата на проф. Петър-Емил Митев и доц. Сийка Ковачева „Младите хора в европейска България – социологически портрет 2014 г.“.
Приложена е методика на немския професор Хюрелман, който провежда това изследване в Югоизточна Европа. Осмислянето на резултатите от изследването продължава със сравнителни международни анализи. Зад проекта стои немската фондация „Фридрих Еберт“.
В рамките на българската част на проучването са използвани както количествени, така и качествени методи. Осъществени са 1030 ефективни интервюта на младежи от 14 до 27-годишна възраст и 10 дълбочинни интервюта.
Според резултатите от изследването само една трета от младите хора у нас на възраст до 22 години гласуват; повече от половината от тях не се интересуват нито от българската политика, нито от европейската политика.
Изследването е социологически портрет на първото следпреходно поколение.
Очертани са три "пласта" младежи:
- "Златна" младеж, която разполага с всички привилегии и може да отдели за реномирани дрехи и културни събития, повече от 150 лева месечно;
- "Средна класа", която е мнозинство
- третата група обхваща застрашени от социално изключване младежи. Това са предимно роми, които разполагат с по-малко от 20 лева на месец за стоки и развлечения.
Да изглеждаш добре, да бъдеш независим и да имаш добра кариера са ценности за близо 80 процента от младите хора.
60 на сто от запитаните живеят с родителите си. Правят го не по икономически причини, а заради удобство.
47 процента от запитаните не са мислили за емиграция, а тези, които искат да напуснат България се насочват основно към Европа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар