Харалан Александров
2008 година
Димитров, Никола, Параметри на Аз-а във виртуалната среда
Докладът представя кратко изследване на поведението на хората в реалността и в интернет, в рамките на което изследваните лица съпоставят ежедневната спрямо виртуалната си идентичност, открояват чертите на образа, който поддържат в рамките на физическата действителност, и образа, който сами са изградили за себе си в интернет. Засегнати са параметри, свързани както с описанието на психическите, така и с описанието на физическите характеристики на описваната виртуална хипостаза на индивида.
Новите млади и новите медии. Институт Отворено общество
Ивайло Дичев и Орлин Спасов за изследването:
Представеното в тази книга изследване продължи шест месеца и бе проведено през 2008 г. с финансовата подкрепа на Институт „Отворено общество“ (ИОО). Основната цел на проекта бе идентифициране на ключови развития в поколението на 18-30 годишните. Фокусът, около който анализът бе центриран, бе ролята на новите медии. Нарекохме изследваните от нас млади „нови“ не само заради новостта на генерацията им, но преди всичко заради факта, че имахме работа практически с първото поколение, социализирало се в свят, дълбоко променен от новите форми на комуникация и преди всичко Интернет. Целта на екипа бе да отиде отвъд чистите социологически факти. Бяха проведени над 100 интервюта и 10 фокус-групи. Изследваните млади бяха подбрани на принципа, от една страна, на тяхната включеност в практиките на новата виртуална среда, от друга – на принципа на определена тяхна гражданска, политическа или просто комуникативна активност.
Към целия текст
2009 година
Поколението XD, което не познава свят без интернет
Обект на изследването са децата на възраст между 8 и 14 години - т.нар. Поколение XD.
Изследване на маркетинговата агенция TNS по поръчка на Disney по повод откриване на новия им тв канал - Disney XD.
Метод: онлайн анкета; дълбочинни интервюта с експерти, които работят с деца
Извадка: 3020 респонденти от Великобритания, Германия, Франция, Испания, Италия и Полша
Целта на изследването е да хвърли светлина върху надеждите, стила на живот и страховете на децата на бейби бумърите от 60-те и 70-те години на миналия век. Тези деца са родени между 1995 и 2001 година, в света на интернет, мобилните телефони и социалните мрежи. Те не познават друг свят.За резултатите от изследването съобщава Зорница Стоилова
2012 година
Войната на клавишите - поведенческите навици на новото поколение в онлайн средаАвтори: Яница Маринова, Мая Коларова
Ето какво пишат авторите:"Родените на прага между стария и новия век, в годините между 1995 и 2001 г., не познават свят без интернет, мобилни телефони и социални мрежи. Изследванията показват, че това поколение чете вероятно не по-малко от предишните – само че го прави онлайн и главно с цел намиране на определена информация. Така младите мозъци се оформят по различен от досегашния начин – те могат бързо да преработват информация, могат да функционират многоканално.Изследването е публикувано в сборника "Трансформации на журналистическата професия. Теория и проктика в онлайн среда". Сиела, 2012
Анкета, проведена от автора през ноември 2011 г. сред 60 ученици от горен курс (9-10 клас) от столицата и провинцията, сочи, че 80% от децата четат книги в интернет. Една малка част от тях предпочитат да посетят библиотека. Това те обясняват с факта, че е по-бързо, лесно и удобно. Средно подрастващото поколение прекарва по три часа в интернет. Предимно се лута в търсене на информация, слушане на музика, гледане на филми....
...Дигиталното поколение по-скоро използва технологиите, за да задълбочи своите контакти, отколкото да ги замести. 44% например признават, че интернет е направил поддържането на връзка между приятели много по-лесно.
Срещите на живо са най-предпочитаният начин за общуване с тях (30%), следван от текстовите съобщения (15%), онлайн чатовете (14%) и разговорите по мобилните телефони (8%). „Преди нямах фейсбук профил, но откакто имам приятелите ми знаят всичко за мен. Което е хубаво. За мен това е платформа да изразиш себе си.” – споделя единадесетокласничка.
ДРУГИ ИЗСЛЕДВАНИЯ НА МЛАДИТЕ ХОРА В БЪЛГАРИЯ:
БИБЛИОГРАФИЯ
ПОПОВА. Мария. Виртуалният човек. Второ изд. Велико Търново, Фабер, 2012.
Тепавичаров, Ивайло. 2000. Младежката субкултура. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски"
2019
Няма коментари:
Публикуване на коментар